کهکشان آرمین

آموزش زبان ترکی استانبولی

کهکشان آرمین

آموزش زبان ترکی استانبولی

ترکیه بهشت آبهای شفابخش

استان بولو یکی از استانهایی است که از نظر آبهای شفابخش ومعدنی بسیار غنی میباشد. فعالیتهای تحقیقاتی انستیتوی معدنشناسی ترکیه در سطح استان، باعث معرفی منابع شفابخش شهرستان های بولو، “Gerede”، “Göynük”، “Mudurnu”، “Seban” و آبهای شفابخش شهرستانهای بولو و “Mengen” به بخش مهمی از مردم گردیده است. منابع شفابخش بولو، با زیباییهای طبیعی و جنگلهای بی نظیر کاج، وجهه توریستی منطقه را افزایش داده است. آبهای شفا بخش، زیباییهای طبیعی و جنگلهای بی نظیر کاج خصوصیت توریستی استان را بالا برده است.

مرکز استان بولو هم از نظر حوضچه های معدنی و آبهای نوشیدنی شفابخش و هم از نظر تعداد بسیار آبهای معدنی، نسبت به دیگر شهرستانها از جایگاه مهمی برخوردار میباشد. آب معدنی “Berkköy” که در روستای “Berk” که در نزدیکی مرکز استان واقع شده و به نام آبهای شفابخش “Berk-i Kebir” نیز شناخته می شود، در درمان بیماریهای تنفسی و بیماریهای قلبی – عروقی مفید است. آب معدنی “Kınık acı su” نیز که در روستایی به نام “Ilıcakınık” قرار گرفته است، در درمان این بیماریها فایده دارد. آب معدنی “Kokar” که گوگرددار بوده و از نزدیکیهای مرکز استان بیرون میجوشد، برای درمان بیماریهای روماتیسمی، بیماریهای تنفسی و اختلالات تغذیه ای مفید میباشد.

یکی دیگر از آبهای معدنی شناخته شده در این استان، “Çepni” نام دارد. این چشمه آب معدنی که در روستای “Çepni” قرار دارد، مقدار فراوانی دی اکسید کربن احتوا میکند. آب این منبع در درمان بیماریهای کبدی ، صفراوی، معده، روده و همچنین برای مداوای بیماریهای قلبی - عروقی فایده دارد.

Mudurnu” یکی از شهرستانهای استان “Bolu” نیز از نظر دارایی منابع شفابخش آبی بسیار غنی میباشد. علاوه بر حوضچه آب معدنی “Gürçam”،“Mudurnu” با چشمه هایی که به نام خودش میباشد نیز معروف است.

حوضچه های آب معدنی “Mudurnu” همانند حوضچه های بولو، از یک گروه حوضچه تشکیل شدهه و مجموعه ای شفابخش میباشد. اکنون این حوضچه های را بررسی خواهیم کرد.

یکی از این حوضچه ها، “Babas” نام دارد. این حوضچه که در دو کیلومتری جنوب شرقی “Mudurnu” قرار گرفته است، با عنوان حوضچه های “Kocababas” نیز نامیده می شود. این حوضچه دو منبع با نامهای “Kocababas” ِ بالایی و “Kocababas” ِ پایینی دارد. درجه حرارت این حوضچه ها ۳٥ درجه است. آب تنی در این آب برای رفع و مداوای بیماریهای پوستی و روماتیسمی و نوشیدن آب نیز برای ناراحتیهای معده، روده، کبد و بیماریهای صفراوی مفید میباشد.

این حوضچه ها که توریستهای فراوانی از چهار گوشه ترکیه برای استفاده از آنها، می آیند، دارای تاسیسات اقامت و بیتوته فراوانی در اطراف میباشد. برای پاسخگویی به مسافران که تعدادشان در فصلهای خاصی از سال بسیار زیاد میباشد، در اطراف حوضچه ها، چادرهایی نیز برپا می شود.

مراکز آب معدنی تاسیسات ترمال “Hıdıroğulları” که در بنیه حوضچه های “Mudurnu” قرار دارد، توسط نهادی خصوصی اداره می شود.

حوضچه های آب معدنی “Sarıot” که در ۳۰ کیلومتری شمال “Mudurnu” قرار دارد، به نام حوضچه های “Sarot” شناخته می شود. در اطراف این حوضچه، بقایایی از حمامهای متعلق به دوره بیزانس نیز به چشم می خورد. آب این حوضچه جزو گروه آبهای معدنی گرم ِ سدیم، کلسیم و سولفات دار جای می گیرد. در ترکیب این آب مقداری گوگرد نیز وجود دارد.

آب منبع “Sarıot” ٦۰ درجه سانتی گراد حرارت داشته و برای بهبودی بیماریهای روماتیسمی، نورولوژی و بیماریهای زنان و زایمان مفید میباشد. این آب دردهای روماتیسمی را تسکین می دهد. با نوشیدن آب این منبع میتوان بیماریهای قلب – عروق، کبد، کیسه صفرا و اختلالات تغذیه ای را مداوا کرد. این حوضچه که اطراف آن با درختان احاطه شده است، دارای مراکزی برای اقامت میباشد. همچنین برای برپا کردن چادر نیز مناسب میباشد.

شهرستان “Seben” استان بولو نیز یکی از غنی ترین مناطق کشور  از نظر آبهای شفا بخش میباشد. در داخل این شهرستان تعداد بسیاری منبع آب شفابخش وجود دارد. اکنون به معرفی مهمترین آنها می پردازیم.

Bağlum” یکی از این حوضچه ها است که در ۱٥ کیلومتری جنوب “Seben” و در روستای “Kesenözü” واقع میباشد. در این روستا بقایایی از دوران رومیان و بیزانسیون به جای مانده است. اطراف این حوضچه برای ورزشهای تابستانی و زمستان مناسب میباشد. از امکانات حوضچه ها تنها می توان درماههای تابستان استفاده کرد چرا که مسیر این حوضچه در ماههای زمستان، با برف و یخ پوشیده است.

آب منبع شفابخش “Pavlı” نیز برای رفع بیماریهای پوستی بسیار مناسب میباشد.

حوضچه “Seben” در دامنه های “Aladağlar” جای گرفته و از مرکز استان ٤ کیلومتر فاصله دارد. این منبع از دوران عثمانیان تاکنون مورد استفاده قرار می گیرد.

این آبهای شفابخش که با ٤٤ درجه سانتی گراد حرارت از دل خاک بیرون می زنند، برای بیماریهای بسیاری مفید هستند. حوضچه “Seben” که دارای هتل، متل، رستوران و استراحتگاههای فراوان است، علاقمندان فراوانی در داخل کشور دارد. حوضچه “Çatak” در داخل شهرستان “Göynük” نیز منبع شفابخش دیگری است که از مرکز شهرستان ۳۰ کیلومتر فاصله داشته و در نزدیکی روستای “Çatak” میباشد. آب این منبع برای رفع بیماریهای روماتیسمی و سیاتیک مفید بوده و گرفتگی عضلات را بر طرف می سازد. آب این منبع برای بیماران فلج بخصوص فلج اطفال تاثیر مثبتی دارد. نوشیدن این آب نیز برای ناراحتیهای معده و روده مناسب میباشد.

حمام جرب “Aktaş” در داخل شهرستان “Gerede” ی استان بولو، علی الخصوص در مداوای بیماریهای جرب، روماتیسم و معده – روده، توصیه می گردد.

حوضچه آب معدنی “İncederen” و “Anatolya” از دیگر آبهای شفابخش این منطقه میباشند.

ایستگاه بعدیمان برای معرفی آبهای شفابخش، استان “Burdur” میباشد. “Burdur” که با حوضچه های آبهای شفابخش و منابع نوشیدنی، مروارید منطقه دریاچه ها به حساب می آید، در مرکز و شهرستان “Tefenni” منابع خاصی دارد.

این آبهای نوشیدنی که برای مداوای بیماریهای مختلف مفید میباشند، همه ساله با علاقمندان بسیاری از چهارگوشه کشور پر می شود. گرچه تعداد استراحتگاهها و مکانهای اقامتی در این منطقه به مقدار کافی نمیباشد، ولی در سالهای اخیر، به دلیل اهمیت موقعیتش، ساخت بناهای اقامتی در این منطقه، سرعت گرفته است.

شهرستان “Tefenni” بوردور دارای منابع شفابخش بسیاری است که در اینجا به ذکر نام برخی از آنها اکتفا خواهیم کرد.

حوضچه “Tefenni” در مرکز شهرستان با آب گازدار خود درمان بیماریهای معده، روده، کبد و کیسه صفرا مفید میباشد.

حوضچه “kayacık” نیز یکی از معروفترین این منابع است که آب آن دارای مقدار متنابهی کلرور سدیم است. این آب نیز برای بیماریهای قلبی – عروقی و روماتیسمی فواید بسیاری دارد.

حوضچه آب معدنی و شفابخش “Barutlu” نیز در نزدیکی “Tefenni” جای دارد. این حوضچه از گذشته به نام “Sıtma suyu” شناخته می شد ه است. این آب در گروه آبهای نمک دار سرد قرار دارد و برای مداوای بیماریهای معده، روده، کیسه صفرا، سنگ کلیه و مجاری ادراری، مفید میباشد. همچنین آب آن برای مداوای مجاری تنفسی، بیماریهای قلب و عروق و روماتیزمی، مورد استفاده قرار می گیرد


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد